Skip to content

En jämförelse av elva stora skokedjor: Görtz och Leiser på toppen

Vilken skobutik erbjuder den bästa servicen? Det tyska institutet för servicekvalitet har 110 grenar av elva stora skokedjor från det dyra och billiga segmentet testad. Råd, erbjudanden, väntetider och shoppingatmosfär utvärderades. Sammantaget var tjänsten som skobutikerna tillhandahöll “tillfredsställande”. De billiga skobutikerna skulle ha gjort lite sämre i genomsnitt än de dyra. Så du var tvungen att vänta nästan sex minuter på råd i rabatten. Hos leverantörerna av hög kvalitet var det bara tre och en halv minut.

Bilder från Amazon Product Advertising API / Advertised Products (Advertising) / Amazon Affiliate Links

“När det gäller tilläggstjänster, till exempel en beställningstjänst för skor eller lekplatser för barn, har rabatter mindre att erbjuda”, säger Bianca Möller, vd för marknadsundersökningsinstitutet. Den största svaga punkten var dock rådets kompetens. I två tredjedelar av fallen frågades inte kundernas behov i detalj, och bara varannan säljare frågade till exempel om färg- eller stilidéer.

Testvinnaren i skobutikstestet och därmed “Best Shoe Store 2011” vann slutligen Goertz. Anledningarna till detta var till exempel den vänliga personalen, utbudet och shoppingatmosfären. 2: a plats gick till Tystare. Skobutiken övertygad med kort väntetid och professionell hantering av klagomål. 3: e platsen säkrade sig Reno på grund av specialerbjudanden och bra beställningsservice. Mer information om testet finns på disq.de.

/* */